Maandag - 22 Juni 2026 /

Econoom Peter Schiff is kritisch over de bitcoin, maar ziet ook grote problemen voor de dollar

Econoom en beurshandelaar Peter Schiff noemt de bitcoin waardeloos en verklaart zijn eigen zoon voor gek omdat die er geld in steekt. Hij zei dit afgelopen week tijdens een interview voor RealVision.

De hoofdeconoom van vermogensbeheerder Euro Pacific Capital voorspelt ook een val van de dollar, verwijt de Amerikaanse overheid beurskoersen op te pompten  roept op tot minder overheidsingrijpen in markten en de economie.

Dit zijn de beste 6 uitspraken van Schiff in het interview:

1. “Bitcoin is geen geld. Het wordt niet echt gebruikt als betaalmiddel, laat staan als rekeneenheid. Het wordt slechts gebruikt om ermee te speculeren. Het is geen belegging zoals vastgoed, het genereert geen huuropbrengsten. Het is geen aandeel, het keert geen dividend uit. Het is geen obligatie, het keert geen rente uit. Het is zelfs geen grondstof, want je kan het nergens voor gebruikten. Het is slechts een collector’s item.”

2. “I denk niet dat deze bitcoinverzamelingen nog maar iets waard zijn als de muziek stopt. Als niemand nog bitcoins wil, zijn ze volledig waardeloos.”

3. “De bitcoinzeepbel kan knappen voordat de dollar valt. Misschien hebben we een crytomuntcrisis voordat er een dollarcrisis is.”

4. “Mijn zoon is volledig in beslag genomen door de bitcoincultus. Hij is compleet waanzinnig. Maar hij heeft een excuus. Hij is pas 18 jaar. Er zijn echter een heleboel volwassenen die geen excuus hebben.” – vergelijkt bitcoin met een religie waarvan de volgers geloven dat elke bitcoin ooit miljoenen dollar waard zal zijn.

5. “We hebben een enorm grote overheid en een gigantische zeepbeleconomie die gestimuleerd wordt door een kunstmatig lage rente. Daarmee worden onderliggende onevenwichtigheden in de economie uitvergroot, maar uiteindelijk zal een noodzakelijk correctie leiden tot een economische ineenstorting.

6. “De Amerikaanse economie van vandaag is er slechter aan toe dan in het jaar 2000. De onevenwichtigheden zijn veel groter en de schulden veel hoger. Dit zal leiden tot een veel sterkere val van de dollar dan we zagen in 2000 en 2008. De volgende crisis zal een crisis zijn van de dollar en van overheidsschuld.

Misschien ook interessant?

Opnieuw een miljardenbedrijf dat investeert in Bitcoin

De Argentijnse, op de New York Stock Exchange genoteerde, softwareontwikkelaar Globant heeft een low-key bitcoin (BTC)-investering gedaan, volgens de laatste aanvraag bij een Amerikaanse financiële toezichthouder. Het heeft $500.000 van zijn balans op het token […]

Lees meer

De val de bitcoin onder de $50.000 kan de voorbode zijn van verdere daling – dit koersniveau is daarbij van belang

De bitcoin kreeg deze week een flinke tik en zakte onder het niveau van 50.000 dollar. Zaterdagochtend noteerde de belangrijkste cryptomunt op een niveau van 49.770 dollar. Een week eerder, op 14 april, tikte de bitcoin nog een recordniveau […]

Lees meer

AANTAL BEREIKBARE NODES OP HET BITCOIN-NETWERK BEREIKT NIEUWE ALL-TIME HIGH

Het aantal bereikbare nodes op het Bitcoin-netwerk heeft voor het eerst de grens van 13.000 overschreden. Volgens gegevens van het statistiekendashboard van het Bitcoin-netwerk, Bitnodes.io, werd deze mijlpaal bereikt op 5 juli toen het aantal bereikbare nodes de […]

Lees meer