Donderdag - 18 Juni 2026 /

Naar recordhoogte gestegen koers bitcoin fors gezakt

De koers van cryptomunt bitcoin is in één dag tijd in totaal met ruim 10 procent gedaald. Dat is een trendbreuk, aangezien de waarde van de munt de afgelopen weken steeds bleef stijgen. De afgelopen week bereikte de koers zelfs een recordhoogte van 62.818 dollar (52.793 euro), maar zondag was de cryptomunt 54.750 dollar waard.

De waardedaling is mogelijkerwijs het gevolg van de op handen zijnde maatregelen die het Amerikaanse ministerie van Financiën wil nemen tegen het witwassen van digitaal vermogen. Ook andere cryptomunten hebben daar last van: Ether, na bitcoin de munt met de grootste totale marktwaarde, ging in totaal bijna 18 procent omlaag.

Beleggers zijn de laatste tijd enthousiaster over crypto’s, onder meer door de beursgang van Coinbase, het grootste handelsplatform voor digitale valuta in de Verenigde Staten. De waarde van dat bedrijf wordt geschat op tientallen miljarden dollars.

Daarnaast steeg de prijs van cryptomunten de afgelopen weken naar recordhoogtes, doordat grote bedrijven digitale valuta’s omarmen. Zo aanvaardt Tesla de bitcoin als betaalmiddel en accepteren ook betalingsbedrijven als Mastercard, Visa en PayPal betalingen met cryptomunten.

Overheden onderzoeken de risico’s van het betaalmiddel nu steeds meer beleggers interesse in crypto’s krijgen. Jerome Powell, de baas van de Amerikaanse centrale bank de Federal Reserve, vergeleek de bitcoin afgelopen week al met goud. Hij stelde dat het meer een vehikel is voor speculatie dan daadwerkelijke betalingen. Ook Christine Lagarde, de baas van de Europese Centrale Bank, uitte haar kritiek op crypto’s en de manier waarop ze criminele activiteiten zouden faciliteren.

Vrijdag maakte de Turkse centrale bank nog bekend dat cryptovaluta zowel direct als indirect niet meer mogen worden gebruikt als betaalmiddel. Volgens de toezichthouder veroorzaken bitcoins en andere digitale valuta transactierisico’s en onherstelbare schade.

Misschien ook interessant?

Roep om Bitcoin ETF blijft groeien in Amerika: Galaxy Digital meldt zich

Galaxy Digital wil graag een Bitcoin exchange-traded fund ( ETF) aanbieden. Daarmee meldt zich een nieuwe partij die dit financiële product als eerste wil lanceren in de Verenigde Staten. De toezichthouders bij de Securities and Exchange Commission (SEC) […]

Lees meer

WAAROM EEN AMERIKAANSE BITCOIN ETF ER IN Q3 VAN DIT JAAR WEL EENS ZIT AAN TE KOMEN

Al verschillende jaren wordt er al gesproken over een Amerikaanse Bitcoin ETF (Exchange Traded Fund). Maar het verlossende nieuws is tot op heden uitgebleven. In Canada en Brazilië zijn er sinds dit jaar al wel ETF’s te […]

Lees meer

Veilinghuis Sotheby’s accepteert voor het eerst Bitcoin en Ethereum voor kunstwerk van Banksy

Sotheby’s, een groot Brits-Amerikaans veilinghuis voor kunst, gaat betalingen met bitcoin (BTC) en ethereum (ETH) accepteren. Dat heeft zojuist Charles F. Stewart, CEO van Sotheby’s, aangekondigd tijdens het “Squawk Box” programma van nieuwszender CNBC. Sotheby’s gaat de optie […]

Lees meer